Úvod / Srovnávací testy aut / Srovnání Ford Mondeo (2013) vs. Volkswagen Passat (2013)

Srovnání Ford Mondeo (2013) vs. Volkswagen Passat (2013)

Předmětem našeho prvního srovnávacího testu jsou zástupci rodinných vozů značek Ford a Volkswagen – tedy Ford Galaxy a Volkswagen Sharan. Hodnotíme z pozice prodejce ojetých vozů, v obou případech s nájezdem kolem 150 000 km a stejného stáří – 4 roky od uvedení do provozu. Výhodou porovnávání ojetých vozů je, že už se při určitých km mohou začít projevovat nějaké známky stárnutí a užívání některých dílčích částí vozu. Na ty vás, pokud něco objevíme, upozorníme.

Základem pro objektivní a přínosný srovnávací test je srovnávat srovnatelné. A to jak co se týká třídy vozu (např. střední třída se střední třídou), tak co se týká motorizace (stejný objem, stejný výkon). Objem totiž plnohodnotně ničím nenahradíte a je nereálné srovnávat dvoulitrový přeplňovaný diesel s 1.4 přeplňovaným benzínem.

1. Základní informace

Může se vám hodit, pokud se chcete vejít do garáže.

Ford Galaxy

Volkswagen Sharan

Celkové rozměry vozidla Ford Galaxy Volkswagen Sharan
Celková délka 4819 mm 4854 mm
Celková výška 1811 mm 1695 mm
Celková šířka (včetně zrcátek) 1884 mm 1904 mm

2. Motorizace

Podařilo se nám do testu nasadit naprosto totožné motory v základních parametrech, i když jeden z dílny VW a druhý z dílny PSA, se kterou Ford v dodávání motorů spolupracuje už spoustu let. To bude další zárukou objektivního testu.

Ford Galaxy
Volkswagen Sharan
Technické údaje motoru Ford Galaxy Volkswagen Sharan
Obsah motoru 1997 ccm 1968 ccm
Výkon motoru 103 kW 103 kW
Točivý moment motoru 320 Nm 320 Nm

Po dlouhé zkušební jízdě oběma vozy na stejné trase dopadla část testu srovnání pohonných jednotek neutrálně. I když systém CR (Common Rail) začal VW plošně používat o téměř 10 let později než spousta ostatních značek včetně PSA, musím říct, že jsou dnes motory obou porovnávaných vozů na podobné úrovni.

Test jsme neprováděli s plně obsazeným vozem, ale myslíme, že pro většinu potenciálních zákazníků, kteří vůz kupují pro rodinné účely, je motor o objemu 2 litrů v naftě s výkonem 103 kW dostatečnou pohonnou jednotkou. O silnějším bychom přemýšleli, pokud by byl vůz častěji používán pro tažení těžkého přívěsu atd.

3. Výbava vozu a její ovládání

Výbava testovaného vozu Ford Galaxy vychází z „německé“ verze Titanium, která už sama o sobě obsahuje nepřeberné množství výbavových prvků. Navíc u tohoto konkrétního vozu byly pro čalounění interiéru použity materiály kůže/textil, ve voze je velká dotyková navigace v českém jazyce, klimatizace s ovládáním 3 zón a mnoho dalšího.

Výbava testovaného vozu Volkswagen Sharan vychází z „německé“ verze Comfortline. Navíc u tohoto vozu je vyhřívané přední sklo, které se u vozů VW na rozdíl od vozů Ford objevuje jen zřídka, systém automatického parkování, sledování únavy řidiče i dotyková navigace v českém jazyce.

Dá se tedy říct, že i výbava těchto porovnávaných vozů je obdobná.

U vozu Ford Galaxy bychom chtěli vyzdvihnout pohodlné sedačky, intuitivní ovládání systému navigace a tempomat „na očích“ i s nastavením limitní rychlosti.

U vozu Volkswagen Sharan zase volant z prémiového materiálu, el. posuvné boční dveře a systémy hlídání únavy řidiče a pomoci při parkování.
Ovládání všech výbavových prvků obou vozů je logické, přehledné a funkční.

Ford Galaxy

Volkswagen Sharan

Možná jste si všimli, že píšeme „německé“ Titanium, „německý“ Comfortline. Spousta lidí si ještě dnes neuvědomuje, že rozsah výbav dvou vozů stejného názvu se v různých zemích může lišit a konkrétně u vozidel Ford mnohdy diametrálně. Nejvíce vybavené bývají vozy například z Německa a Nizozemska, méně pak třeba z Itálie a Španělska. Česká republika je někde ve středu společně s Francií. Obyvatelé každé země mají totiž jiné priority a jiné finanční možnosti. Ve Španělsku vyhřívané přední sklo a sedadla nepotřebují, ale v našem podnebném pásu je to zase znatelná výhoda. V Německu se neostýchají si za nadstandardní výbavu připlatit klidně půlku konečné ceny, což se u vozů z některých zemí včetně ČR úplně říct nedá.

Videa

video
video

4. Jízdní vlastnosti a pocit z jízdy

Tady už nacházíme znatelné rozdíly. Kdo měl někdy Forda od dob Focuse MKI do současnosti, ten ví, že se vyznačuje nevídaně přesným podvozkem. Málokdo by ale čekal, že to bude platit i u tak velkého MPV, jako je Galaxy s 1810 kg + mými 110 kg. Ale je to tam :-). Kam natočíte volant, tam bez přemýšlení jede Galaxy i v rychlostech, za které byste i na dálnici v ČR měli problém se zákonem. To se o Sharanovi tak úplně říct nedá – možná je to způsobené obrovským rozvorem 2920 mm (oproti 2850 mm u Galaxy). Nastal jev, kterému my tady říkáme „Superb syndrom“, totiž že ve snaze zařídit co nejvíce vnitřního prostoru byla překročena hranice pro dosažení dobrých jízdních vlastností. Tady bych se tedy při výběru poprvé zamyslel, jak budete vůz provozovat.

Pokud budete převážně jezdit po dálnici bez nutnosti většího manévrování nebo provozovat vůz v menších rychlostech, je Sharan celkově o něco lépe odhlučněn – jak od motoru, tak podvozku – a bude pro vás určitě dobrou volbou.

Pokud jste ale zvyklí, že máte auto ve svých rukou, pokud provozujete vůz často na silnicích II. a III. tříd, pokud se vám občas stane, že musíte nečekaně manévrovat (zajíc, srnka, neviditelný chodec, pomalu jedoucí vozidlo a spousta dalších nečekaných situací), je pro vás z hlediska jízdních vlastností a bezpečí lepší volbou Galaxy.

Ani jedno auto není v tomto ohledu jednoznačně lepší, žádné z nich není jednoznačně horší. Každé je jiné. VW razí spíše cestu komfortu, Ford přesnosti řízení a pocitu, že to máte pevně v rukou a je jen na vás, čemu osobně a pro vaše účely dáváte přednost.

5. Využitelné vnitřní rozměry, místo pro posádku a náklad

Pokud někdo zvažuje koupi rodinného vozu typu VW Sharan nebo Ford Galaxy, zřejmě v něm bude jezdit ve vyšším obsazení cestujících nebo třeba převážet objemné věci. V obou případech je pro něj nejdůležitější vnitřní prostor, který jsme se snažili změřit tak, abyste si byli schopni zjistit, jestli se vám do vozu vejde vše, co potřebujete. Všímali jsme si rozdílů v konstrukci vozů v návaznosti na možnost a kvalitu využití.

Vzhledem k tomu, že se u vozu VW Sharan jednalo o 5místnou verzi, neporovnáváme místo pro posádku ve třetí řadě sedadel. Z dostupných informací a našich předchozích zkušeností jsou pro cestující ve třetí řadě sedadel podobné podmínky v obou vozech. Děti se tam budou těšit, ale u žádného z vozů nečekejte, že by se do nich těšila babička s dědečkem, až pojedou s vámi na dovolenou do Chorvatska.

Ford Galaxy

Volkswagen Sharan

Využitelné rozměry vozidla Ford Galaxy Volkswagen Sharan
Vnitřní šířka pro posádku přední řady sedadel v nejužším místě 140 cm 133 cm
Vnitřní šířka pro posádku prostřední řady sedadel v nejužším místě 144 cm 147 cm
Vodorovná vzdálenost mezi předním opěradlem a středním sedákem 24 cm 23 cm
Využitelná výška mezi podlahou a stropem před středními sedadly 128 cm 123 cm
Využitelná výška mezi stropnicí a sedákem stř. řady sedadel 93 cm 89 cm
Využitelná výška nad sklopenou stř. řadou sedadel po stropnici 128 cm 123 cm
Výška opěradla střední řady sedadel bez hl. opěrky 62 cm 59 cm
Výška nejnižší části otevřeného víka zavazadlového prostoru 193 cm 190 cm
Využitelná šířka zavazadlového prostoru 117 cm 109 cm
Využitelná výška zavazadlového prostoru 95 cm 91 cm
Využitelná délka zavazadlového prostoru ( stř. sedadla vzadu ) 110 cm 120 cm
Využitelná délka zavazadlového prostoru ( stř. sedadla vpředu ) 130 cm 140 cm
Výška vrchní části prahu pro nastupování od země – vpředu 36 cm 42 cm
Výška vrchní části prahu pro nastupování od země – vzadu 36 cm 46 cm

V tabulce používáme termín „využitelný, využitelná“. Místo měření hodnot je selským rozumem zvoleno tak, aby se opravdu jednalo o hodnoty využitelné.

Z výše uvedené tabulky je zřejmé, že co se týká velikosti vnitřního prostoru a jeho využitelnosti, tak se ručička vah naklonila na stranu Fordu Galaxy, a to i za okolností, že je VW SHARAN o 2 cm širší a 3,5 cm delší.

Možná si říkáte, centimetr sem centimetr tam, ale někdy je právě ten centimetr důvodem, proč se vám do auta něco nevejde a musíte to nechat doma. Někdy je to důvodem, proč budeme muset kočárek skládat a korbičku dávat vedle zvlášť, někdy je to důvod, proč se vám na výšku nevejde složený invalidní vozík a vy ho musíte dát naležato a na něj už nic dát nemůžete. Rozdíl 4 cm mezi stropnicí a sedákem je rozdíl třeba i 10 cm výšky postavy – pak se možná váš 2metrový synek do jednoho z testovaných aut vejde a do druhého ne :-).

Co se týká pohodlí nastupování, posuvné zadní boční dveře u Sharana jsou určitě dobrým pomocníkem a nemusíte řešit se sousedy na parkovišti ťukance do jeho vozu způsobené vašimi dětmi.

Důležitým faktorem pro většinu cestujících je ale výška prahu, protože přes něj musí všichni při nasedání nohy zvedat, a tam je u zadních dveří rozdíl ve prospěch Galaxy celých 10 cm, a to už je opravdu hodně (36 cm Galaxy, 46 cm Sharan). Tohle si schválně zkuste, sedněte si na židli a zvedněte skrčenou nohu 36 cm a pak 46 cm, jaký je to rozdíl. Sharan tím na druhou stranu zase získal vyšší světlou výšku, takže se s ním nemusíte bát jet tam, kde by to s Galaxy bylo riskantní.

6. Pořizovací cena a provozní náklady.

Pokud porovnáváme pořizovací cenu ojetého vozu, tak při podobné výbavě, stáří a najetých km je cena Sharana o zhruba 10 % vyšší na 4letém vozu.

Co se týká spotřeby a ceny náhradních dílů, níže je tabulka k porovnání. Ceny náhradních dílů jsou ceníkové.

Provozní náklady Ford Galaxy Volkswagen Sharan
Ceny náhradních dílů – originál, ceníková cena vč. DPH
Rozvodová sada včetně vodní pumpy 7962 Kč 9731 Kč
Sada přední brzdy (2x kotouč + komplet. desky ) 7953 Kč 9773 Kč
Sada zadní brzdy (2x kotouč + sada desky ) 6470 Kč 5916 Kč
Palivový filtr 734 Kč 1231 Kč
Základní alternativa pneu
Continental Premium Contact 2 – letní 2831 Kč ( 215/60 R16 95H ) 2525 Kč ( 205/60 R16 96H )
Michelin Alpin 5 XL – zimní 2556 Kč ( 215/60 R16 95H ) 2528 Kč ( 205/60 R16 96H )
Naměřená spotřeba při testu 6,5 l/100km 6,2 l/100km

Spotřebu jsem měřili na stejné trase, za stejných povětrnostních podmínek. VW Sharan má delší převodovku – na 2000 ot/min na šestý rychlostní stupeň jedete rychlostí 120 km/hod, oproti 110 km/hod v Galaxy při stejných otáčkách. Dá se tedy předpokládat, že naměřený rozdíl spotřeby 0,3 l/100 km je způsobený nižšími otáčkami motoru Sharanu při stejné rychlosti oproti Galaxy.

7. Mohlo by Vás zajímat

Hmotnosti Ford Galaxy Volkswagen Sharan
Provozní hmotnost 1810 kg 1774 kg
Max. povolená hmotnost 2505 kg 2340 kg
Max. hmotnosti na přední/zadní nápravu 1255 Kg / 1365 kg 1240 kg / 1150 kg
Užitečná hmotnost 695 kg 566 kg
Max. hmotnost taženého přívěsu
Nebržděného 750 kg 750 kg
Bržděného 1800 kg 2200 kg
Max rychlost dle TP 193 km/hod 194 km/hod

Pokud chcete legálně za autem tahat třeba přívěs o celkové hmotnosti 2000 kg, se Sharanem můžete. Užitečná hmotnost Galaxy je zase o 129 kg vyšší, a to je někdy rozdíl 2 osob nebo třeba 6 beden piva.

8. závěr

Na závěr bychom chtěli vyzdvihnout u každého vozu 3 vlastnosti, ve kterých je lepší než konkurent.

Volkswagen Sharan

  • Posuvné boční dveře
  • Odhlučnění od motoru i podvozku
  • Možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 2 200 kg

Ford Galaxy

  • Využitelnost vnitřního prostoru
  • Přesný podvozek
  • Nižší pořizovací cena

Žádný z dvojice testovaných vozů nevykazoval po 4 letech provozu žádné výraznější známky používání, proto není žádný důvod se jich jako ojetin bát. Je to ale ovlivněné i tím, že testované vozy jsou původem z Německa. Opotřebení ojetých vozů není přímo úměrné jen najetým km a stáří, ale záleží hlavně kde a jak jsou provozovány. Pokud vůz najede 170 000 km po německé dálnici, je podvozkově mnohdy lepší než vůz provozovaný po ČR na silnicích 2. a 3. třídy po 100 000 km.

V našem testu jsme nehodnotili vzhled, a to z jednoho prostého důvodu, protože každý má jiný vkus. Co se líbí nám, se nemusí líbit někomu jinému. Navíc auto je na ježdění a ne na dívání a u MPV to platí dvojnásob.

Doufáme, že se nám podařilo pomoci vám při rozhodování mezi těmito dvěma modely. Teď už zbývá si jen vybrat toho správného prodejce.

Zůstaňte s námi v kontaktu