Uvažujete o koupi ojetého vozu a chcete si zkontrolovat stav tachometru?

Máme pro vás jednoduchý návod, jak snížit riziko stočeného tachometru na minimum.

Jako první je potřeba zjistit, jestli se jedná o vozidlo původem z ČR nebo o vozidlo ze zahraničí. U vozidel původem z ČR je dohledání historie jednoduší. Neznamená to však, že by se jednalo o lepší vozidla. Naopak třeba vozy ze západní Evropy jezdí po nesrovnatelně lepších silnicích, dá se předpokládat, že i kvalita pohonných hmot je lepší atd. Pokud budete srovnávat auto se skutečně najetými 100.000 km z ČR a skutečně najetými 100.000 km z Německa – české auto většinou kvalitativně nevyhraje.

Základní pravidlo je nekupovat auta od prodejců, kteří v inzerci neuvádějí VIN (výrobní číslo karoserie). Neexistuje totiž racionální důvod, proč by je poctivý prodejce měl před vámi schovávat. Pokud k prověření potřebujete nějaké informace, které v inzerci nenajdete, měl by vám je prodávající bez výmluv poskytnout. Pokud je poskytnout nechce, má k tomu samozřejmě zase svůj důvod a ve vlastním zájmu se takovému nákupu vyvarujte.

Výpis možných aktivit ke zjištění najetých kilometrů.

  • Kontrola v systému – Ministerstvo dopravy ČR – kontrolatachometru.cz. Získané informace jsou z online systému STK. Je to vlastně kontrola najetých kilometrů podle VIN zdarma. – potřebujete VIN.
  • Kontrola v systému CEBIA – autotracer.czpotřebujete  VIN.
  • Prověření v navštěvovaném servisu – potřebujete VIN.
  • Fyzická a diagnostická prohlídka a zhodnocení odborníkem v oboru

Výše vidíte, že bez zveřejněného VIN (výrobní číslo karoserie), toho moc neprověříte. A to je právě ten důvod, proč ho někteří prodejci tak rádi schovávají.

Doporučujeme vám 3 základní postupy prověření podle původu vozu. Vždy postupujte od toho, co je zadarmo po prověření, které vyžadují nějaké investice.

  1. Vůz provozovaný celou dobu v ČR
    Jako první zdarma prověříme v systému – Ministerstvo dopravy ČR – www.kontrolatachometru.cz. Potřebujete VIN a číslo protokolu poslední technické prohlídky (STK).  Pokud je v databázi dostatek informací o průběhu najetých km a je vše v pořádku, můžete vozidlo zařadit do užšího výběru. Pokud v této databázi nenajdeme dostatek potřebných informací, doporučujeme kontaktovat navštěvovaný servis, kde by vám měli potvrdit servisy zaznamenané v servisní knížce. Pokud ani potom nebudete mít dostatek informací a vůz pro Vás bude stále zajímavý, nezbývá než přistoupit k placeným službám. Jako první můžete využít systém Autotracer od CEBIA na stránce www.autotracer.cz nebo na www.zkontrolujsiauto.cz. U vozů z ČR je investice do výpisu CEBIA většinou dobrou investicí, protože se třeba dozvíte i informace o předchozím poškození, skutečný rok výroby atd. Prověrka u CEBIA je na dvě části. V prvním kole po zadání VIN zjistíte jaké jsou dostupné informace. Čím větší počet dostupných informací bude, tím větší by měla být Vaše vůle vstoupit do placené části a udělat si kompletní výpis. Ve většině případů u vozů provozovaných jen v ČR po těchto krocích, budete mít dostatek informací o pravdivosti najetých km. V inzerci se můžete setkat i s informací, že u českých vozů riziko stočeného tachometru nehrozí. Na to se ale sázet nedá a podle starého přísloví ,,Důvěřuj, ale prověřuj... ,,  – pokud si chcete být opravdu jistí – prověřujte, ptejte se, zjišťujte...
  2. Vůz dovezený ze zahraničí a dosud v ČR neprovozovaný
    Pokud má vůz servisní knížku nebo výpis prováděných servisních úkonů ze země původu, měli byste si pravdivost těchto informací ověřit. A to buď napsat email do navštěvovaných servisů nebo si tam nejlépe zavolat a na vůz se zeptat. Nezřídka se v ČR prodávají vozy, které mají servisní knížku zfalšovanou. Proto by vám údaj o přítomnosti servisní knížky neměl stačit. Je potřeba dosledovat, jestli tam vůz, který si chcete koupit skutečně jezdil a aby vám potvrdili i stav najetých kilometrů při jednotlivých servisních prohlídkách. I u vozidel čerstvě dovezených ze zahraničí vám může pomoci systém Autotracer od CEBIA, kde po zadání VIN zatím zdarma zjistíte, pro jaké období mají záznam o stavu tachometru. Pokud budou mít záznam i za období, kdy byl vůz ještě v zahraničí, vyplatí se i u čerstvě dovezeného vozu o prověrce www.autotracer.cz uvažovat. POZOR – první záznam z ČR bude většinou z STK, kde mohou být najeté kilometry už zmanipulované a nemá tedy žádnou vypovídající hodnotu.
  3. Vůz dovezený ze zahraničí a už nějakou dobu provozovaný v ČR
    U těchto vozů bychom měli prověrku kilometrů rozdělit na dvě části. Za období provozované v ČR budeme postupovat stejně jako u vozu provozovaného jen v ČR podle bodu 1. výše v tomto textu. Za období provozované v zahraničí budeme postupovat stejně jako u vozu čerstvě dovezeného podle bodu 2. výše v tomto textu.

 

Spousta lidí se dnes při výběru vozu nespoléhá jen na své síly a pověří nějakou specializovanou firmu, která se prověřování vozů před koupí zabývá. Ve většině případů se jedná o kompletní službu, jejíž součástí může být třeba kontrola VIN, kontrola km, fyzická kontrola v servisu nebo na STK.

Při výběru vozů se snažte něco zjistit i o prodávajícím. Prodejci s dlouholetou historií a kamennou prodejnou jsou pro vás zárukou menšího rizika, než nákupy za zdánlivě atraktivní cenu na čerpací stanici.

Je dobré se podívat na reference ostatních zákazníků a zjistit si jejich zkušenosti s vámi vybraným prodejcem, které mohou vypadat například takto.

Reference zákazníků D1 CARS s.r.o.

Nabídka vozů D1 CARS s.r.o.